نقش تجارب دوران تحصیلی دانشجومعلم در تربیت معلم تمام ساحتی |
کد مقاله : 1677-TS (R1) |
نویسندگان |
مینا عزیزی *1، عادل سلیمانی2 1دانشگاه فرهنگیان 2مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش حاضر واکاوی روایت ها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم به عنوان عامل تاثیر گذار بر تربیت تمام ساحتی معلمان است. بدین منظور در این پژوهش ابتدا یک خاطره تاثیر گذار مربوط به دوران تحصیلی، مقطع ابتدایی جمع آوری شد. در مرحله بعدی خاطره مورد نظر کد گذاری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پژوهش حاضر کیفی و از نوع روایت پژوهی است. جامعه آماری این پژوهش روایت مربوط به دوره ابتدایی است که در آن مطالب و جملات مهم و برجسته به عنوان نمونه آمده است. روش جمع آوری اطلاعات مشاهده، کتب دوران تحصیلی، یادداشت ها و دفتر خاطرات و همچنین مصاحبه با دوستان دوران تحصیلی بوده است. یافته های حاصل از این پژوهش باعث به وجود آمدن 47 کد باز و 7 محور شده است که این 7 محور در آخر به 3 مقوله وسیع تر با عنوان محیط آموزشی، مهارت های شغلی و حرفه ای، عوامل درونی موثر بر عملکرد تحصیلی و عوامل بیرونی موثر بر عملکرد تحصیلی تبدیل شده است. در انتها از این یافته ها یک مدل تحلیلی_استنباطی ارائه گردید و نشان می دهد این مطالعه امکان توسعه حرفه ای را برای معلمان و دانشجو معلمان فراهم می آورد. |
کلیدواژه ها |
روایت پژوهی، تجارب زیسته، روایت های تحصیلی، تربیت تمام ساحتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |