تربیت تمام ساحتی در نظام آموزش و پرورش دوسوتوان |
کد مقاله : 1679-TS |
نویسندگان |
منصور زنـد *1، مهدی مرشدی2، مرضیه قنواتی3 1اداره کل آموزش و پرورش، اصفهان، ایران 2کارشناس آموزش، شاغل در اداره کل آموزش و پرورش، اصفهان، ایران 3کارشناس آموزش ، شاغل در اداره کل آموزش و پرورش، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
انسان یک کل سازمان یافته است و دارای یک نظام ارزشی می باشد که ساحت های تعلیم و تربیت از آن گرفته می شود. این ساحت ها اولویت ندارند و جدا کردن آن از یکدیگر معقول نیست؛ در این میان نظام آموزشی دوسوتوان می تواند در تربیت تمام ساحتی، موفق عمل کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های نظام آموزش وپرورش دوسوتوان و نقش آن در تربیت تمام ساحتی به صورت کیفی و سنت داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش متخصصان مدیریت آموزشی و مدیران باتجربه نظام آموزشی در کشور بوده است. بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و با تکنیک مصاحبه ی نیمه ساخت یافته با 12 نفر از متخصصان حوزه آموزش وپرورش و مدیریت آموزشی در کشور مصاحبه انجام شد. یافته های پژوهش بیانگر این بود توسعه و نهادینه سازی عدالت آموزشی و بازتعریف بالندگی سازمانی از جمله موثر برنظام آموزش وپرورش دوسوتوان می باشد. انعطاف پذیری در ساختار، وجود مدیران نوکیش، انگیزش درحوزه ی نوآوری و ضعف در دسترسی به منابع جزء عوامل زمینه ای شناخته شد. همچنین عواملی مانند ذهن رشدیابنده و فرهنگ مشارکت بر راهبردهای تحقق دوسوتوانی شامل انطباق پذیری فردی وسازمانی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی تأثیرگذارند. در مسیر تحقق تربیت تمام ساحتی در صورت وجود نظام آموزشی دوسوتوان، رضایتمندی و توسعه پایدار نهادینه می شود. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمام ساحتی، دوسوتوانی، نظام آموزش وپرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |