مقایسه میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی قبل و بعد از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1689-TS (R1)
نویسندگان
لیلا سماعی *، راضیه محمدی، ندا فتاحی، مریم گنجی
آموزش و پرورش، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 به عنوان نقشه راه دقیقی پیش روی مؤلفان کتب درسی برای تحقق هدف تعلیم و تربیت و سوق دادن دانش‌آموزان به سوی حیات طیبه تصویب شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی در دو بازه زمانی قبل و بعد از اجرای سند تحول صورت گرفت. برای دستیابی به این هدف، محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال‌های تحصیلی 1391-1390 و 1403-1402 که در واقع جامعه تحلیلی این پژوهش بود؛ مقایسه گردید. با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش، نمونه‌گیری انجام نشد و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی-کمی و با واحد تحلیل مضمون انجام شده است؛ با توجه به هدف‌های سند، مؤلفه‌های مربوط به هر ساحت را استخراج شد. سپس محتوای کتب براساس این مؤلفه‌ها بررسی و داده‌های هر بخش با استفاده از شاخص‌های آماری-توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) تجزیه و تحلیل گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، سیاهه‌ی تحلیل محتوا بود که روایی آن به روش اسکات تعیین شد و داده‌های حاصل با استفاده از شاخص‌های آماری-توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در دوره پس از اجرای سند تحول بنیادین، توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی افزایش یافته است. همچنین قبل و بعد از اجرای سند تحول ساحت سیاسی-اجتماعی، بیشترین اهمیت و ساحت زیستی-بدنی و زیبایی شناختی-هنری، کمترین اهمیت را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت‌های شش‌گانه تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر