نقش پرداختن به فعالیت های بدنی بر بهزیستی روانی و سلامت اجتماعی دانش آموزان شهر تهران با نقش میانجی دلبستگی به مدرسه و استفاده از رسانه های اجتماعی |
کد مقاله : 1710-TS |
نویسندگان |
کامران عیدی پور * عضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل نقش پرداختن به فعالیت های بدنی بر بهزیستی روانی و سلامت اجتماعی دانش آموزان با نقش میانجی دلبستگی به مدرسه و استفاده از رسانه های اجتماعی بود. روش تحقیق به صورت همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع اول دبیرستان در شهر تهران بودند. حجم نمونه تعداد 322 نفر به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پنج پرسش نامه استاندارد استفاده از رسانه های اجتماعی کیم و همکاران (2017)، بهزیستی روانی دینر و همکاران (2009)، دلبستگی به مدرسه هارتادو (2004)، سلامت اجتماعی کییز (2002) و پرسش نامه میزان پرداختن به فعالیت های بدنی بک (2001) بود.نتایج نشان داد که، استفاده از رسانه های اجتماعی نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 178/0 و 175/0 صدم، برای تأثیر میزان پرداختن به فعالیت های بدنی بر بهزیستی روانی و سلامت اجتماعی ایفا می کند. همچنین دلبستگی به مدرسه نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 226/0 و 235/0 صدم، برای تأثیر میزان پرداختن به فعالیت های بدنی بر بهزیستی روانی و سلامت اجتماعی ایفا می کند. بنابراین اگر مدارس بتوانند از رسانه های اجتماعی و مخصوصا شبکه های اجتماعی جهت مشارکت بیشتر دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدرسه استفاده نمایند، می توانند بر روی دلبستگی دانش آموزان تاثیر بگذارند و آنها را جذب فعالیت های مدرسه نمایند. |
کلیدواژه ها |
فعالیت بدنی، بهزیستی روانی، سلامت اجتماعی، استفاده از رسانه های اجتماعی، دلبستگی به مدرسه، دانش آموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |