جایگاه و نقش نظام تربیت معلم ابتدایی در تربیت تمام ساحتی با تاکید بر رسالت دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1729-TS (R1) |
نویسندگان |
امیر حسین ایزی *1، علی دلقندی2، محمد باغانی3 1دانشگاه فرهنگیان سبزوار 2هیئت علمی 3دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
معلم به عنوان یکی از اعضای کلیدی (مهم ترین عنصر) سیستم آموزش و پرورش، نقش بسیار مهمی در تربیت تمامی جوامع بشری دارد. او با ارائه محتوای آموزشی، راهنمایی و ایفای نقش تسهیلگری به متربیان کمک میکند تا در زمینهها و ابعاد مختلفی از جمله شخصیتی، اخلاقیات، مهارتهای اجتماعی و فردی، دانش و تواناییهای علمی و فنی، توسعه یابند. این مقاله به بررسی نقش و جایگاه معلم در تربیت تمام ساحتی میپردازد. این مفهوم تربیت تمام ساحتی به معنای توجه به تمامی ابعاد و جنبههای شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی و روانی دانشآموزان است و همچنین با استفاده از روشهای مختلف اعم از کتابخانهای و با مراجعه به اسناد معتبر و تجربههای زیستی نویسندگان، نقش و جایگاه معلم در تحقق این هدف پرداخته شده است و عوامل موثر در این خصوص مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین، راهکارها و راهبردهایی برای تقویت نقش معلم در تربیت تمام ساحتی و نقش برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در این زمینه ارائه میشود. با توجه به یافتههای به دستآمده میتوان گفت که معلم به عنوان یکی از عناصر کلیدی نظام آموزش و پرورش، نقش بسیار مهمی در تربیت تمامی ساحتی دارد و پر واضح است که این مهم در صورتی محقق میشود که خود معلم قبل از امر تربیت در ساحتهای مختلف و در حد قابل قبول و مطلوبی تربیت شده باشد تا بتواند نقش الگویی و تربیتی خود را ایفا نماید. |
کلیدواژه ها |
معلم ابتدایی، تربیت تمام ساحتی، دانشگاه فرهنگیان، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |