نقش هوش مصنوعی و کاربرد آن در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی
کد مقاله : 1763-TS
نویسندگان
صادق یوسفی *، ریحانه زرگر
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خوروبیابانک
چکیده مقاله
هدف این مقاله بررسی نقش هوش مصنوعی و کاربرد آن در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی است. تربیت تمام ساحتی رویکردی است که تربیت همه جانبه و متوازنی را برای دانش آموزان به ارمغان بیاورد. یکی از عوامل بسیار مهم در تحولات آینده نظام های آموزشی، استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات و پیاده سازی هوش مصنوعی در آموزش است. روش پژوهش حاضر توصیفی کیفی بوده و به صورت تحلیل محتوایی صورت گرفته است. بدین گونه که ابتدا ساحتهای تربیتی ششگانه با توجه به مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده و سپس نقش و تاثیر هوش مصنوعی بر مؤلفه‌های مربوط به هر ساحت بررسی گردیده است. امروزه، هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوریهای پیشرفته و قدرتمند در حوزه‌های گوناگون، شامل آموزش و یادگیری به طور گسترده استفاده می شود. هوش مصنوعی در آموزش با روشهای نوین، فرآیند یادگیری را بهبود بخشیده و تجربه آموزشی بیشتری را ارائه می دهد. لازم به ذکر است، هوش مصنوعی نقش مهمی در تربیت تمام ساحتی دارد، زیرا می‌تواند تجربیات آموزشی را به شکلی شخصی‌سازی شده و مؤثر ارتقا دهد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر هریک از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت تاثیرگذار باشد. لذا این مسئله انگیزه ای شد که نگارنده تلاشی در حد توانایی برای طرح و روشن سازی اثرات هوش مصنوعی بر ساحت های شش گانه را به عمل آورد تا دیگر متخصصان را به تکمیل و غنی سازی آن قبل از سیطره این فناوری وادارد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، ساحت های شش گانه، تعلیم و تربیت، آموزش، فناوری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی