الگوی مفهومی و اجرایی مدارس تحولی مبتنی بر اهداف سند تحول (با تاکید بر تربیت تمام ساحتی) |
کد مقاله : 1771-TS |
نویسندگان |
رحمت اله مرزوقی1، سارا تقی زاده *2 1استاد تمام گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز 2دانشگاه شیراز |
چکیده مقاله |
اجرای اسناد تحولی در نظام آموزش و پرورش، موضوعی اساسی در نظام تعلیم و تربیت همۀ کشورهاست و از منظر سیاستگذاری، اهمیت زیادی دارد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای تحول اساسی مورد نیاز نظام آموزشیکشور ایران، توسط جمعی از متخصصان تعلیم و تربیت تدوین شد؛ اما همانند سایر اسناد تحولی و توسعه ای کشور، برای اجرا چالشها و مشکلاتی دارد. هدف اساسی این پژوهش، تعیین شاخصههای مرتبط با سند تحول در سطح مدرسه می باشد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که داشتن تمام ویژگی های یک مدرسه تمام ساحتی از منظر تربیتی و آموزشی نیازمند تعاملات بین عوامل درونی و بیرونی تاثیر گذار در این مدارس است. تمرکز بر ظرفیت های هر یک از این عوامل میتواند اثربخشی قابل قبولی برای طراحی و برنامه ریزی در این مدارس برای رسیدن به هدف اصلی که تربیت دانش آموزانی به عنوان شهروندانی حرفه ای با شاخصه های پاسخگویی، استقلال، مشارکت جویی برای تحقق توسعه ایران در جایگاه اقتصادی، فناوری با هویت اسلامی و دینی و به عنوان الگویی در جهان اسلام و منطقه است. |
کلیدواژه ها |
سند تحول، آموزش و پرورش، تربیت تمام ساحتی ، مدرسه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |