تربیت معلم تمام ساحتی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1772-TS (R1)
نویسندگان
منیره سهرابی *1، اقدس پارسا2، ستاره موسوی3
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
3آموزگار ناحیه6
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با محوریت تربیت معلم تمام ساحتی و با هدف شناسایی الزامات تربیت یک معلم تمام ساحتی در راستای تحقق و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می‌باشد. در این راستا اسناد و منابع مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و الزامات و بایستگی‌های معلم از سویی و از سوی دیگر ویژگی‌های یک معلم برتر جهت تحقق خواسته‌های بیان شده در این سند مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد یک معلم تمام ساحتی جهت تحقق سند بنیادین نظام آموزش و پرورش در 5 حیطه‌ی ویژگی‌های شخصیتی، مدیریت کلاس درس، مهارت‌های تدریس، ارزشیابی و دانش باید مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم در این حوزه‌ها از سوی متولیان امر صورت پذیرد. معلمان درحکم مهم‌ترین منبع و مؤلفه در مدارس، در بالا بردن استانداردهای آموزشی نقشی تعیین کننده دارند. بهبود کارآیی و عدالت آموزش مدرسه‌ای، تا اندازه زیادی بستگی به اطمینان خاطر از این موضوع دارد که معلمان به خوبی آماده شده، به حد کافی مهارت کسب کرده و دارای انگیزه بالایی باشند تا به بهترین وجه به وظایف خود عمل کنند. در سند تحول به طور مکرر، به ضرورت کسب و برخورداری از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مورد انتظار از معلمان توجه و هم‌چنین به ضرورت سنجش و ارزشیابی و بهبود مستمر این شایستگی‌ها توجه شده است.
کلیدواژه ها
معلم، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش، ساحت‌های شش گانه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر