بهره‌وری مدبرانه از فناوریهای نوین آموزشی در ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری مبتنی بر سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1774-TS (R1)
نویسندگان
حدیثه احمدی شاپورآبادی *، سپیده رجبی طالخونچه
ندارم
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی بهره‌وری مدبرانه از فناوری‌های نوین آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری در دانش‌آموزان پایه ششم در درس فارسی (بر محوریت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش) پرداخته است. آموزش برخی مفاهیم درس فارسی به‌صورت سخنرانی و از روش‌های غیرفعال بود. پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری داده‌ها از نوع شبه‌آزمایشی و همچنین در طبقه‌بندی پژوهش‌ها بر اساس هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی شمرده شد و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۶۸ دانش‌آموز دختر پایه ششم بوده است. برای اجرا، در ابتدا یک نماوا که با فصل پنجم کتاب فارسی پایه ششم، با عنوان «راه زندگی» مطابقت داشت، ساختیم که مطابق با روش تدریس معکوس برای آزمودنی-های پیش از تدریس نمایش داده شد. سپس محتوای این درس را با دروس اصلی پایه ششم تلفیق نمودیم و برای ارزشیابی از میزان تفهیم مهارت‌های ده‌گانه مدنظر بوده طراحی و به دانش‌آموزان ارائه دادیم. برای رفع اشکالات دانش‌آموزان در پاسخ به آن‌ها، سه کاربرگ دیگر که در ضمن آن به آموزش مبتنی بر شش ساحت تعلیم‌وتربیت و مؤلفه‌های آن نیز پرداخته شد، طراحی کردیم. به‌منظور اهمیت مهارت درک مطلب به‌وسیله‌ی آموزش فعال، با طراحی یک بازی رایانه‌ای به بررسی اثربخشی بازی به‌عنوان یک روش لذت‌بخش بر رضایت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در تقویت این مهارت نیز پرداختیم. بعد از پایان دوره میزان یادگیری دانش‌آموزان بررسی و با روش‌های آماری میانگین آزمون‌ها تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان داد میانگین یادگیری دانش‌آموزان با بهروری صحیح و مناسب از فناوری‌های نوین باعث بهبود و ارتقای یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان شده است.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین، تربیت تمام ساحتی، طراحی آموزشی، فارسی ششم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر