بررسی میزان توجه به تربیت معلم تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1786-TS (R1) |
نویسندگان |
سید مهدی سلطانی رنانی *1، ابوذر نوروزی2، امیرحسین کابلی بروجنی3 1استادیار،گروه آموزش الهیات، معارف و تربیت اسلامی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2استادیار،گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
از جمله مسائل مهم در عرصه تربیت معلم، توجه عملی به مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و چون رویکرد محتوایی این سند مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت و به عبارتی تربیت تمام ساحتی است، لازم است این موضوع مد نظر قرار گیرد. یافته های این پژوهش می رساند که از جهتی انسان به مثابه موجودی فضیلت مدار باید به شکوفایی استعدادهای خود در قالب فضایل و دست یابی به حیات طیبه و نیل به مقام تقرّب الهی بپردازد و جامعه علمی را در رسیدن به غایت تکاملی خویش یاری رساند و محتوای این سند در سایه دستورالعمل های مطلوب و متکامل تربیتی، به خوبی توان تحقق این سیر را با ایجاد شوق و انگیزه عالی درونی در نهاد عملکردی مربیان و متربیان داراست. این نوشتار با رویکرد توصیفی - تحلیلی و بر اساس مطالعات کاربردی، به تبیین تحلیلی مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبادرت ورزیده است. بدین منظور ابتدا مفاهیم محوری آن «تربیت، حیات طیبه، مربی، تربیت معلم و ساحت های تربیت معلم» مورد بحث قرار گرفته، سپس فصول سند، با التفات به تربیت معلم تمام ساحتی و میزان توجه به آن بررسی گردیده است. |
کلیدواژه ها |
تربیت، تربیت معلم، سند تحول بنیادین، مبانی نظری سند، تربیت تمام ساحتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |