نقش معلم در زمینه سازی برای شکل گیری هویت متربی: تدریس برای تفکر
کد مقاله : 1800-TS
نویسندگان
فهیمه گندمی *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی مهم، الگویی جامع برای تغییر در نظام تربیت رسمی ایران محسوب می شود. پژوهش حاضر گامی است در راستای عملیاتی نمودن دو چرخش اساسی در دو زیر نظام «تربیت معلم» و «برنامه درسی»: چرخش"از یادگیری موضوعات به فرایند دستیابی به اندیشه ورزی و درک معنا" و در زیر نظام تربیت معلم" از معلم به عنوان مجری تصمیمات برنامه درسی به معلم تصمیم ساز در فرایند برنامه ریزی درسی" .در این راستا دو انگاره مهم از نقش معلم به عنوان طراح برای تفکر و دانش آموز به عنوان اندیشه ورز و سازنده معنا تشریح و تعیین می گردد تا راهبر کنش تربیتی معلمان در موقعیت های تربیتی مدرسه باشد. پژوهش حاضر از نوع فلسفی و تحلیل مفهومی است تا تصویر عملیاتی از دو انگاره از نقش مربی و متربی تفسیر و ترسیم گردد. تلاش نگارنده بر این است در تشریح نقش مربی و متربی در انگاره مورد دفاع در این مقاله، نگاه بدیلی به هدف نویسی در تدوین طرح درس ارائه گردد تا در نتیجه آن ادراک عمیق تری در دانش آموز شکل گیرد.
کلیدواژه ها
معلم به عنوان برنامه ریز درسی- دانش آموز به عنوان اندیشه ورز - الگوی تدریس تفکر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر