ارزیابی میزان اهتمام سند تحول بنیادین در توصیف ساحت‌های تربیتی و اهداف آن در حیطه‌های هویت
کد مقاله : 1813-TS
نویسندگان
یونس غفاری پور *1، ابوذر نوروزی2، حکیمه قربانی3
1گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665 - 889 ، تهران، ایران
2استادیار،گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه راغب اصفهانی اصفهان، ایران
چکیده مقاله
در سند تحول بنیادین به مفاهیم کلیدی بینش، باور، گرایش، افعال و صفات به عنوان حیطه‌های هویت تصریح شده و هویت به مثابه یکی از مهم‌ترین ثمرات تربیت قلمداد شده است. هدف این است که میزان توجه سند تحول و مبانی تحول در توصیف ساحت‌های تربیتی و اهداف ناظر بر آن بر حیطه‌های مختلف هویت بررسی، تحلیل و ارزیابی شود. این پژوهش به روش تحلیل محتوا به صورت کمی و کیفی اجرا شده، بدین صورت که واژه‌های هر دو متن بر حسب میزان ارتباط در سه دسته ی بینش، باور و گرایش و افعال و صفات دسته‌بندی شده است. حاصل آنکه بیشترین توازن در حیطه‌های هویتی در هر دو متن مورد نظر به ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی اختصاص دارد و این به این معناست که در توصیف ساحت و بیان اهداف آن به حیطه‌های هویتی به صورت متوازن اهتمام شده است اما برعکس در ساحت اجتماعی و سیاسی و اهداف راهبردی ساحت علمی و فناوری چنین توازنی برقرار نیست و در هردو، باور و گرایش از حیطه‌های هویتی مغفول مانده است. توجه به بینش در ساحت زیبایی شناختی در بیشترین حد و در اهداف راهبردی ساحت اقتصادی و حرفه‌ای کمترین اندازه است. اهتمام به باور و گرایش در ساحت اعتقادی از بیشترین میزان و در ساحت اجتماعی و اهداف راهبردی ساحت علمی از کمترین میزان برخوردار است. تمرکز بر افعال و صفات در اهداف راهبردی ساحت اقتصادی بالاترین میزان اهتمام و در ساحت اعتقادی کمترین حد توجه را نشان می دهد.
کلیدواژه ها
بینش، باور، گرایش، افعال، صفات، تربیت، هویت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی