رابطه و تناسب محتوای کتب درسی تاریخ با تربیت تمام ساحتی (مطالعه موردی کتاب تاریخ ایران و جهان(1)) |
کد مقاله : 1816-TS (R1) |
نویسندگان |
آمنه شاهمرادی * دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
سند تحول بنیادین میتواند جان تازهای به کتابهای درسی و محتوای آموزشی آنها بدهد و تنظیم و تدوین کتب درسی بر اساس این سند، نظام آموزشی کشور را به کمال مطلوب نزدیک کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین در کتاب تاریخ ایران و جهان (1) و ارزیابی و انطباق محتوای این کتاب با ساحتهای یادشده است. این پژوهش درصدد است با روش تحلیل محتوا به این پرسش پاسخ دهد که در تدوین کتاب تاریخ (1) تا چه میزان به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت سند تحول توجه شده است؟ توجه به این موضوع کاستیها و نواقص کتاب تاریخ را آشکار میکند و در بازنگری دوباره میتوان به بهبود تدوین کتاب کمک کند. این پژوهش با روش تحلیل محتوا کمی و کیفی و با واحد تحلیل انجامشده است. واحد تحلیل متن کتاب میباشد. یافتهها پژوهش حاکی از آن است که از 266 واحد تحلیل کتاب در برخی ساحتهای تعلیم و تربیت همچون ساحتهای زیستی و بدنی، زیباییشناختی و هنری و ساحت علمی و فناوری ضعف جدی وجود دارد و در سایر ساحتها قوت چندانی دیده نمیشود. حالآنکه مطابق سند تحول بنیادین متن کتاب باید تمامی ساحتهای تربیتی را بهطور متوازن در برگیرد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژهها: آموزش تاریخ، تحلیل محتوا، ساحتهای ششگانه تربیت، سند تحول بنیادین، کتاب تاریخ ایران و جهان (1) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |