تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم بر اساس میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت |
کد مقاله : 1846-TS (R1) |
نویسندگان |
خدیجه خاتمی سروی *1، فاطمه حیدری2 1دبیر مطالعات اجتماعی / متوسطه اول / آموزش و پرورش اصفهان/ منطقه زرین شهر 2دانشجوی دکتری، ریاضی-آنالیز، دانشگاه کاشان، مدیر دبیرستان ، زرین شهر، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم براساس میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین ، با روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم در سال تحصیلی 1403-1402 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، از نمونهگیری صرف نظر وکل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطالعات چک لیست محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین گردید. دادههای حاصل با استفاده از شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مجموع فراوانی مولفههای ساحتهای ششگانه در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم برابر 1065 است که از میزان بیشترین توجه به ساحت اجتماعی و سیاسی با فراوانی 418 مرتبه و 24/39 درصد و کمترین توجه به ساحت علمی و فناوری با فراوانی 50 مرتبه و 69/4 درصد میباشد. لذا بازنگری در این کتاب درسی مورد توجه باید گیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، تربیت، ساحتهای ششگانه، کتاب مطالعات اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |