شایستگیهای معلمان از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1855-TS |
نویسندگان |
راضیه حسنی سجزه ئی * آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی شایستگیهای معلمان از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است. لذا این پژوهش از نظر هدف جز تحقیقات توسعهای و از نظر روش گردآوری یافتهها جز تحقیقات کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل منابع و متون، اسناد بالادستی (سند تحول، نقشه جامع علمی کشور و برنامه درسی ملی) بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند نوعی استفاده شد و نمونهگیری تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. گردآوری یافتهها از طریق تحلیل متون و اسناد انجام شد. اعتبار یافتههای پژوهش با استفاده از چهار معیار، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری گوبا و لینکلن (1988) بررسی گردید. یافتهها از طریق کد گذاری سه مرحلهای تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که 209 مضمون پایه، 16 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر (شایستگیهای شخصی، شایستگیهای سازمانی و شایستگیهای شغلی) شناسایی شدند. با توجه به نتایج این تحقیق پیشنهاد می گردد مدیران آموزش و پرورش راهکارهایی تدارک ببینند تا معلمان شایستگی های خود را ارتقا بخشند. |
کلیدواژه ها |
شایستگیهای معلمان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |