تربیت تمام ساحتی و شکل گیری هویت تمدنی با تاکید بر ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1859-TS |
نویسندگان |
یونس غفاری پور * گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665 - 889 ، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در سند تحول بنیادین به مفاهیم کلیدی بینش، باور، گرایش، افعال و صفات به عنوان حیطههای هویت تصریح شده و هویت به مثابه یکی از مهمترین ثمرات تربیت قلمداد شده است. هدف این است که ضمن توضیح هویت تمدنی نقش ساحتهای تربیتی به ویژه ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی بر حیطههای مختلف هویت بررسی، تحلیل و ارزیابی شود. این پژوهش به روش توصیفی به صورت کیفی اجرا شده، و ویژگیهای هویت تمدنی با حیطههای هویت و ساحت های تربیتی به ویژه ساحت مذکور مورد مطابقت و سنجش قرار گرفتهاند. نتیجه نشان داد هویت تمدنی، برآیندی سازمان یافته از بینش، باور، گرایش در فرد است که رفتار و صفات تمدنی او را شکل میدهد و شمول و وحدتگرایی، ثبات و دوام، عینی و قابل ارزیابی بودن و ارتباط با فرهنگ و جامعه معیار از ویژگیهای بارز آن است. در برخی از موارد میتوان نقش ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی را ممتاز دانست به ویژه اسلام با تاکید بر سه اصل خدامحوری، معادباوری و جاودانه طلبی نگاه ویژهای به ایجاد هویت تمدنی دارد. در حیطه بینش تمدنی به دلیل پرداختن به بنیادیترین مسائل و همچنین در حیطه باور به دلیل ویژگیهای این حیطه ساحت مذکور میتواند نقش بیبدیلی را ایفا کند اما در حیطه گرایش اگرچه عنصر عبادت و اخلاق در ایجاد شوق و رغبت نقش بزرگی را در جهت دهی اراده متربی ایفا میکنند اما به دلیل وجود انگیزههایی خارج از حیطه بینش و باور نمیتوان کل این حیطه را تحت تصرف ساحت مذکور دانست. |
کلیدواژه ها |
هویت تمدنی، بینش، باور، گرایش، ساحت تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |