تصویرسازی با هوش مصنوعی در نمادینسازی تربیت تمام ساحتی |
کد مقاله : 1863-TS |
نویسندگان |
مریم بهاءلو *1، زهرا چوپانی2 1آموزگار رسمی دوره دوم ابتدایی 2آموزگار رسمی پایه ششم دبستان، شهرستان نجف آباد |
چکیده مقاله |
امروزه هوش مصنوعی و فناوریهای نو در نظام های آموزشی، میتوانند به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری منجر شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فناوری نوین، تصویرسازی با هوش مصنوعی، در نمادینسازی ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب ریاضی ششم دورهی ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. روش پژوهش رویکرد کیفی با هدف توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. این مطالعه به تحلیل محتوای هفت صفحه ی عنوانی کتاب ریاضی ششم ابتدایی محدود شد. در این مطالعه، دادهها از منابع مختلف جمعآوری شدند. برای مثلثیسازی (همسوسازی) دادهها از کتاب معلم ( راهنمای تدریس) ریاضی ششم ابتدایی، نظرسنجی از دانشآموزان ششم ابتدایی، تجربهی تدریس معلم و محتوای تصویرعنوانی فصلها استفاده شد. این پژوهش، به سیر تحلیلی صفحهی عنوانی و تطبیق آن با ساحتهای ششگانه پرداخت، تا ویژگیهای برنامهای این مفهوم، شناسایی شوند. نتایج حاصل از دادهها بیان کرد که در صفحهی عنوانی هر هفت فصل کتاب، حضور ساحتهای ششگانه با پراکندگیهای متفاوت، و در سطح ضعیف مشهود است. در مرحلهی بعدی برای رفع ترمیم خلأها و پراکندگیها، با استفاده از اپلیکیشنهای هوش مصنوعی، تصاویر تکمیلکنندهی خلأها، طراحی و اجرا شدند. نتایج حاکی از آن است که استفاده از فناوریهای نوین در احقاق ساحتهای ششگانه نقش بسزایی داشته و عملکرد آن از سطح ضعیف به سطح مطلوب دست یافت. با توجه به یافتهها میتوان برآورد کرد که استفاده از هوشمصنوعی در این زمینه موفق عمل کرده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی ششم ابتدایی، هوش مصنوعی، ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |