موضوع: بررسی میزان موفقیت و تاثیر سند تحول بنیادین در مدارس |
کد مقاله : 1889-TS |
نویسندگان |
فاطمه علینقیان، لیلا اسلامی مشکنانی *، ملینا شفیعی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
سند تحول بنیادین که اساسی ترین و بنیادی ترین سند برای ایجاد تغییرات مثبت و پایه ای در آموزش و پرورش به عنوان مهمترین ارگان، است که باعث رشد و تکامل دانش آموزان در همه ابعاد میشود. این سند نیازمند بررسی و تحقیقات بسیار برای به ثمر رسیدن اهداف آن میباشد. در این مقاله که به صورت مروری و کتابخانه ای نوشته شده، هدف ما بررسی میزان موفقیت و تاثیر گذاری این سند تا به امروز در مدارس بوده است. پژوهش های بسیاری را مطالعه کرده و در پایان دریافتیم با اینکه سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه در مدارس تاثیراتی داشته است؛ اما با موانع و مشکلاتی نیز مواجه شده است. از جمله این موانع میتوان به اقدامات بی اثر و عدم تحول آفرینی اشاره کرد. همچنین با تمرکز بیشتر بر روی بخش اجرایی آموزش و پرورش یعنی مدارس به خصوص معلمان که نقش اصلی اجرا ، مهمترین رکن و تاثیر مستقیم بر دانش آموز را به عهده دارند، میتوان تاثیر گذاری سند تحول بنیادین را بهبود بخشید. شایان ذکر است مدیران آموزشی نیز نقش ویژه ای در تحقق اهداف این سند ایفا میکنند. راهکار های بسیاری برای بهبود اجرا و اثر بخشی بیشتر وجود دارد. از جمله میتوان به تقویت آگاهی معلمان، فراهم نمودن محیط مناسب و ... اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: معلمان، مدیران، سند تحول بنیادین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |