میزان تحقق وهمبستگی ساحت های تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شهر اصفهان از دیدگاه معلمان ابتدایی |
کد مقاله : 1907-TS |
نویسندگان |
مجید نقیه *1، محمدحسین سلیمی2، فاطمه داودی جونقانی2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان 2مدرس مدعو |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق وهمبستگی ساحت های تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شهر اصفهان از دیدگاه معلمان ابتدایی ناحیه5 اصفهان بوده است. روش پژوهش روشهای توصیفیـ پیمایشی وهمبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را همه معلمان ابتدایی، جمعاً 1850 نفر، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 319 تعیین، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. که از این تعداد، ۱9۶ نفر مرد و 123 نفر زن انتخاب شدند. برای سنجش نظرات، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامه محقق ساخته نیز استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها به دو روش توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، نمودار و انحراف معیار) و استنباطی (تی تک نمونهای و همبستگی) انجام شد. مبنای نظری تحقیق سندتحول آموزش وپرورش بود. یافتههای پژوهش نشان دادند: از نگاه معلمان دوره ابتدایی، میزان آگاهی به (ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت اعتقادی عبادی اخلاقی، ساحت اقتصادی و حرفه ای، ساحت علمی و فناوری، ساحت زیستی و بدنی و ساحت زیباشناختی و هنری) نسبتاً نامطلوب، بوده است.ولی درخصوص داشتن همبستگی بین ساحت ها نتایج نشان داد که ساحت ها از همبستگی بسیار بالایی برخوردار بوده است، بنابراین میطلبد که مسئولان در برنامهریزیهای آینده، بحث آموزش کارآمد ساحت های شش گانه را مورد توجه جدی قرار دهند. |
کلیدواژه ها |
ساحت های ششگانه تعلیم وتربیت، معلمان ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |